Design & strategi
Er din SEO strategi opdateret?

Vil AR-teknologi transformere hvordan vi oplever brands og digital markedsføring?

Alma Jørgensen

Brand Manager

Læsetid: 7 min.

Udgivet: april 2024

Alma Jørgensen

Brand Manager

Udgivet: april 2024


AR-teknologiens indflydelse på branding

Apples længe ventede bud på virtual reality er endelig her med “Apple Vision Pro”. Og VR-brillerne er blevet en øjeblikkelig succes, og udsolgt under deres forudbestillinger på trods af den tunge pris på over $3.500.

Med disse nye VR-briller er der stor vægt på en fuldt fordybende og digital oplevelse. Du bliver taget med ind i en helt ny verden, når du tager et af disse briller på. I stedet for en fuldt virtuel tilgang landede de på mixed reality.

Denne form for virtual reality udnytter i høj grad “spatial computing-teknologi” som ubesværet bringer virtuelt indhold ind i den virkelige verden. Det betyder, at du kan have hele applikationer, der vises lige foran dig, uden at det hæmmer din evne til at se, hvad der sker omkring dig.

Hvorfor nu? 

Når vi ser frem mod den nære fremtid, med Apple der omformer måden, vi ser på VR, er det sandsynligt, at andre producenter vil adoptere mange af de nøglefunktioner, vi har set på Vision Pro.

Når andre producenter begynder at betragte deres VR-headsets som et værktøj og prioritere mixed reality, vil brugerne begynde at integrere disse headsets i deres daglige liv.

Hvordan bruges VR i marketing?

Denne teknologi vil åbne døre for markedsførere, som aldrig ville have været tænkelige for blot få måneder siden. I stedet for 2D-videoannoncer, der viser et produkt, så tænk på fordybende oplevelser, der giver potentielle kunder mulighed for at afprøve produkter… alt fra komforten i deres eget hjem.

Vi har allerede set nogle brands udnytte denne type teknologi til markedsføringsformål i dens mere primitive tilstand. Fra Volvo, der giver brugere prøvekørsler i deres biler gennem virtual reality, til Adidas, der promoverer deres udendørs udstyr ved at lade kunderne opleve, hvordan det er at klatre et bjerg i VR.

 

Så er VR fremtiden for marketing?

I dens tidligste stadier har virtual reality allerede præsenteret en unik mulighed for brands for at tilbyde mindeværdige forbrugeroplevelser. Imidlertid, når vi presser fremad med denne teknologi, vil denne mulighed hurtigt blive til en nødvendighed.

Reklamer og kommercielle vil blive udskiftet med fordybende oplevelser og augmented produkt-demoer. I stedet for at skabe en annonce, der viser dit produkt, vil brands nødt til at skabe en oplevelse med deres produkt for forbrugerne, før salget overhovedet sker.

Mens denne teknologi tilbyder et næsten ubegrænset lærred, vil opgaven med at markedsføre et nyt produkt kræve meget mere tanke, sandsynligvis tvinge brands til at genoverveje deres go-to-market-indholdsstrategi.

Er der ulemper ved denne nye trendy VR-markedsføring?

Denne teknologi vil sandsynligvis indlede en æra med digital annoncering med høj risiko og høj belønning, hvor brands bliver nødt til at være meget mere bevidste om, hvor mange kampagner de kører, med hensyn til stigningen i produktionsomkostninger.

Med mindre plads til fejl er der dog mere plads til eksperimentering — og hvis dit brands oplevelse rammer plet, vil det ramme. I modsætning til at skubbe en indtrængende annonce i nogen ansigter og håbe på, at de vil købe dit produkt, tilbyder du dem muligheden for at lege med og udforske dit brand og produkt, inden de overhovedet køber ind.

Fremtiden for digital markedsføring?

Markedsførere har fået en tom lærred med plads til at eksperimentere med initiativer, der ikke engang ville have været tænkelige for fem år siden.

Uanset om Apple fuldstændigt revolutionerer det digitale marketingslandskab med Vision Pro eller har en mere minimal indvirkning end muligvis beskrevet i dette blogindlæg, er én ting sikkert: virtual reality vil spille en rolle i marketing fremadrettet.

Vil du ringes op?

Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Start dit projekt her

Vi har brug for dine oplysninger, for at kunne hjælpe dig.

"*" indikerer påkrævede felter

Trin 1 af 3

Størrelse på din virksomhed